Чи є гріхом НЕ їсти яблука до Преображення?Саме так, я не помилився: «чи є гріхом не їсти?». У тому, що стосується України і південних регіонів Росії, відповідь має бути позитивною. Принципову відмову споживати яблука до Преображення тут варто визнати явним порушенням церковного Уставу. Щоб пояснити це, слід звернутися саме до нього – до Уставу (богослужбових книг), а не до думок «знаючих людей».

Під 6-им серпня, коли відзначається свято Преображення Господнього, Типікон, тобто Устав Єрусалимської Лаври святого Сави, і слідом за ним Мінея крім іншого містять:

- вказівку на стародавній звичай – заборону для монастирської братії споживати плоди винограду раніше Преображення;

- посилання на молитву благословення в день Преображення початків винограду (Типікон) або сам текст цієї молитви – «на благословення грон» (Мінея);

- визначення покарання для тих з-поміж братії, які цю заборону порушили – непокірні ченці не повинні їсти виноград увесь останок місяця серпня;

- і настанову: «Цей устав стосується також смоков (тобто інжиру) та інших овочів; відомі-бо часи їхні, коли котре пристигне».

Зважаючи на останнє, Мінея містить також молитву «над всяким плодом», яку належить використовувати для благословення первоплодів будь-яких фруктів, овочів, ягід, за винятком винограду.

Нарешті, московський Требник окрім ще однієї молитви «на прийняття грон в 6-й день серпня» містить також географічно обумовлену заувагу: «Нехай буде відомо, що цю молитву мовлять над гронами там, де є виноград, який і приноситься на благословення до храму в цей шостий день серпня. А тут, у Великій Росії, де винограду немає, приносяться цього дня до храму яблука, і мовиться молитва за тих, що приносять початки овочів, якої початок: «Владико Господи Боже наш…»; також і інші овочі нехай будуть принесені кожне у свій час до храму на благословення, і молитва мовиться над ними та сама».

Той факт, що Устав особливим чином виділяє саме виноград серед усіх плодів, пояснюється досить просто. Крім того, що виноград був однією з найпоширеніших культурних рослин християнського Сходу, саме з нього виготовляється вино, яке потім перетворюється на Літургії у Кров Христову, і саме з виноградною лозою порівнює Себе Господь у Євангелію (Йо. 15:1-2) – про що безпосередньо й мовиться у згаданих молитвах «на благословення грон» та «на прийняття грон». Однак, між виноградом як таким з одного боку, і подією преображення Господа Ісуса Христа перед учнями на Таворі як вона описана в Євангелію (і яка відбулась, ймовірно, зовсім не в місяці серпні) з іншого, заледве можна встановити будь-який строгий взаємозв’язок. Очевидно, для благословення первоплодів винограду на Сході було вибрано просто найближче за часом велике свято.

Відносно ж інших плодів, Устав тут по-особливому не виділяє одних з-поміж інших: первоплоди будь-яких овочів, фруктів і ягід однаково повинні благословлятись у свій час молитвою – це перегукується зі старозавітною вимогою (Вих. 23:19): «Початки плодів землі твоєї принось у дім Господа, Бога твого». Нагадаю, що «початки» – це перші дозрілі плоди.

Проте, в північній частині Русі виявилось неможливим виконувати вказівки Уставу, вміщені на 6 серпня– якщо виноград тут десь і вирощують, то достигає він значно пізніше. І очевидно, що саме бажанням хоч якось наслідувати звичай, описаний в Уставі, і наміром хоч щось «освятити» на свято Преображення можна пояснити той факт, що на півночі виноград було «замінено» на інші плоди, які найбільш тут поширені і які достигають саме в місяці серпні – яблука. Саме цю заміну було відзначено в московських виданнях Требника.

І тепер слід зауважити такі очевидні речі:

1. Церковний Устав абсолютно ніяк не виділяє яблука з-поміж інших плодів – згідно Уставу, їх початки слід благословляти тією ж молитвою, що й первоплоди будь-яких інших овочів і фруктів.

2. Яблука не мають ані найменшого стосунку ні до події преображення Господа Ісуса Христа на Таворі як вона описана в Євангелії, ні до уставного церковного богослужіння цього дня.

3. Устав приписує благословляти молитвою не просто будь-які плоди, але саме їх «початки», і, відповідно, робити це «коли котре пристигне» – тобто на початку збору першого врожаю.

4. Заувага московського Требника про те, що на свято Преображення у північній («Великій») Русі благословення первоплодів винограду замінюється благословенням яблук, не може бути застосованою до України і південних регіонів Росії, не кажучи вже про Молдову. Тут перші плоди яблук дозрівають значно раніше – в липні і навіть у червні.

5. Врешті, сама заборона на споживання винограду перед благословенням його початків і покарання тим, хто цю заборону порушив, є частиною чернечого уставу і повинні безумовно співвідноситися з реаліями спільнотного монастирського життя (де братія обробляла спільні для всіх виноградники і мала загальну трапезу).

Що ж маємо ми у житті українських парафій, а не давньої Лаври св. Сави?

Чи приносять всі парафіяни початки будь-яких плодів, які вирощують (огірків, помідорів, цибулі, картоплі тощо – без жодних винятків), до храму на благословення – як це безпосередньо приписує монастирський Устав? Ні.

Чи можна якось розумно пояснити для України заміну уставного благословення винограду в середині серпня саме на яблука? Ні.

Нарешті, що деякі наші українські парафіяни, які ревно дотримуються неуставного «звичаю» не споживати яблука до Преображення, роблять з початками цих фруктів? Вони їх... викидають. У кращому випадку – закривають як варення. Але назагал – викидають. Однак і Святе Письмо, і Устав ясно вказують на зовсім протилежне ставлення до початків плодів – дуже дбайливе, майже сакральне. Перші дозрілі плоди будь-якої рослини, яку ми виростили своєю працею, треба, відповідно до Уставу, освячувати молитвою, а не викидати гнити на смітник або згодовувати свиням. І цей припис Уставу, безумовно, стосується також і яблук.

Чи відповідає, отже, і букві, і духові Уставу «звичай» деяких наших одновірців тут, в Україні, не споживати первоплоди яблук, а викидати їх? Ні, не відповідає. Більш того – він є прямим його порушенням. І навіть виготовлення варення з початків яблучних плодів не може стати виправданням. Адже вказана вище молитва «над всяким плодом» повинна означати не що інше як початок збору врожаю. І тоді виходить, що початки таки збираються – без будь-якої молитви, ніби їх і немає зовсім, але потім, через місяць або два, коли збір досягає свого піку, ті, які строго тримаються неуставного звичаю, раптом «вдають», нібито врожай щойно розпочався і ніби ці серпневі плоди – і є перші достиглі...

Який вихід можна знайти з цього становища? І духовенство, і парафіяни в Україні мусять знати, що зв’язок «яблука-Преображення» (аж до іменування цього свята неймовірним «яблучний Спас»), який виник у північній Русі, нас, нашої країни, ніяк не стосується. Потім, парафіяни, які займаються сільським господарством, повинні бути більш послідовними: якщо вже благословляти молитвою збір нового врожаю, то слід поширювати цей звичай не на самі лише яблука – і духовенство тут має пам’ятати про свої безпосередні обов’язки. Якщо ж хтось сам не освячує молитвою початок збору, скажімо, картоплі зі свого городу, то він не повинен осуджувати й тих, хто аналогічно не освячує молитвою збір яблук. Врешті-решт, яблука слід благословляти саме тоді, коли цього вимагає Устав – щойно як достигають перші плоди.

А викидання початків яблук на смітник або згодовування їх худобі навряд чи можна назвати чеснотою, яка заслуговує схвалення і наслідування...

 

протоієрей Василій Мандзюк

переклад Івана Дутки

ТОП читають в Богослов'ї

лист. 30, 2009 40896

Четвертий місяць вагітності - Нарешті малюк подав матері сигнал

Запам'ятайте точну дату перших порухів З приводу цього у вагітних часто виникають зайві…
груд. 03, 2009 36809

Сьомий місяць вагітності: я все чую

Організм малюка вже цілком сформований, підтвердження цьому - народження повноцінних…
Сповідь
лист. 20, 2013 34420

Як підготуватись до сповіді?

Ви замислюєтеся про те, щоб піти на, але ще не зважилися це зробити? Вас бентежить, що ви…
груд. 27, 2009 33114

Святі Тайни

Методологія навчання предмету „Святі Тайни” о. Володимир Лось Викладач Духовної…
лист. 30, 2009 29340

Другий місяць вагітності: час вживати фолієву кислоту

Який він - ваш малюк Ваш малюк схожий на велику кому, довжиною 3-4 сантиметри і вагою 2-3…
груд. 03, 2009 21739

Шостий місяць вагітності: "Я вже вмиваюся"

Зовнішній вигляд маляти максимально наближений до новонародженого - чітко вимальовуються…