Святослав Шевчук

Після нещодавнього зречення з престолу Папи Римського Венедикта XVI перед багатьма греко-католицькими священнослужителями постала невелика дилема: як буде відбуватись молитва за Патріарха Римської Церкви та Наступника Верховного Апостола у храмах Української Греко-Католицької Церкви?

Історично поминання Римського Архиєрея в традиції УГКЦ бере свій офіційний початок від Замойського синоду 1720 року, на якому ієрархія Київської Церкви під головуванням папського легата прийняла багато нововведень, яких не було в її практиці до того часу.

Одним із них був наказ для духовенства під загрозою покарання поминати Папу Римського під час богослужінь, особливо на Великому вході Божественної Літургії, щоб виразити цим єднання членів з Главою. Таке поминання мало виголошуватись зрозуміло і словами, характерними для означення Римського Архиєрея.

На ділі тут відбулось запровадження до традиції Київської Церкви латинської посттридентської еклезіології, яка змальовувала Христову Церкву у вигляді ієрархічної піраміди, на чолі якої стояв Римський Понтифік. До цього нововведення єпархіальне духовенство на богослужіннях поминало лише свого правлячого єпископа, єпископи – свого митрополита, а митрополит – глава Київської Церкви – поминав Константинопольського Патріарха.

Згідно актуальних богослужбових книг УГКЦ, поминання Римського Архиєрея відбувається на всіх богослужіннях, де згадується церковна ієрархія. Отож, під час Божественної Літургії (Йоана Золотоустого та Василія Великого) Папу Римського поминають на проскомидії, мирній та сугубій єктеніях, Великому вході, у молитві анафори (після епіклези) і на урочистому многолітті. На богослужіннях добового кола за Папу Римського греко-католики моляться під час вечірні (на мирній та сугубій єктеніях і на литії), повечір’я й полуношниці (на єктенії після прощення наприкінці богослужб) та утрені (на мирній та сугубій єктеніях). Також поминання Римського Архиєрея міститься у багатьох богослужіннях Требника (наприклад, у чинах хрещення, вінчання, великого і малого водосвяття тощо).

Отож, даючи відповідь на запитання, поставлене на початку цього допису, треба сказати наступне: від часу настання sede vacante (періоду вакантності Римського Апостольського Престолу) і аж до вибрання конклавом кардиналів Римської Церкви і проголошення новообраного Папи - під час Божественної Літургії та інших богослужінь поминання Римського Архиєрея (у формі «Святішого Вселенського Архиєрея ім'я, Папи Римського») слід опускати, а церковну ієрархію починати спомином Глави нашої Церкви (себто, словами «Блаженнішого Патріарха нашого ім’я»).

Для християнського порталу КІРІОС

Іван Дутка,

магістр богослов'я,

аспірант Українського Католицького Університету

ТОП читають в Богослов'ї

лист. 30, 2009 41017

Четвертий місяць вагітності - Нарешті малюк подав матері сигнал

Запам'ятайте точну дату перших порухів З приводу цього у вагітних часто виникають зайві…
груд. 03, 2009 36892

Сьомий місяць вагітності: я все чую

Організм малюка вже цілком сформований, підтвердження цьому - народження повноцінних…
Сповідь
лист. 20, 2013 34510

Як підготуватись до сповіді?

Ви замислюєтеся про те, щоб піти на, але ще не зважилися це зробити? Вас бентежить, що ви…
груд. 27, 2009 33117

Святі Тайни

Методологія навчання предмету „Святі Тайни” о. Володимир Лось Викладач Духовної…
лист. 30, 2009 29384

Другий місяць вагітності: час вживати фолієву кислоту

Який він - ваш малюк Ваш малюк схожий на велику кому, довжиною 3-4 сантиметри і вагою 2-3…
груд. 03, 2009 21773

Шостий місяць вагітності: "Я вже вмиваюся"

Зовнішній вигляд маляти максимально наближений до новонародженого - чітко вимальовуються…