Франція: після реставрації «Чорну Мадонну» зробили білоюШартрський собор у Франції вважається перлиною французької готики. Після майже 10 річної реставрації собор втратив саму шановану святиню - «Чорну Мадонну». Її образ став світлим і викликав невдоволення віруючих,- повідомляє Християнський портал КІРІОС з посиланням на catholicby.

Дерев'яна скульптура XVI в. була чорного кольору і віруючі вшановували її більше 500 років. Як вважають фахівці, чорною скульптура була не завжди, тому реставратори очистили її від сажі і бруду. Однак відвідувачам собору це не сподобалося, і вони розкритикували дії вчених.

Під час реставрації побіліла не тільки «Чорна Мадонна», а й стіни готичної святині. Жителі Шартра і паломники почали залишати в книзі відвідувачів записи, в яких роботу реставраторів вони позначали як кіч і несмак. Собор, на думку деяких католиків, зараз виглядає як новоділ.

Реставратори не згодні з такою оцінкою їх роботи і заявляють, що повернули собору його оздобленню первинний вигляд: очистили від кіптяви свічок і камінів, а також від багатовікового бруду.

«Асоціювання середньовічних соборів з темним, похмурим місцем - це фундаментальна помилка. Це не святині меланхолії », - зазначає історик мистецтва середніх віків професор Гарварда Джеффрі Хамбургер.Франція: після реставрації «Чорну Мадонну» зробили білою

Реставратори також очистили більшу частину вітражів в соборі, включених до списку Всесвітньої культурної спадщини ЮНЕСКО. Але деякі з них залишили брудними, щоб відвідувачі могли побачити контраст.

Реставрація собору тривало 10 років і стала найбільш суттєвою реконструкцією з часів його будівництва в 1194-1225 рр. За минулі 800 років внутрішнє оздоблення повністю змінилося.

Шартрський собор зберігся до наших днів практично недоторканим. Він уникнув руйнувань і грабежів, не реставрувався і не перебудовувався. Метою реставрації було бажання відновити первісний вигляд храму й інтер'єр XIII ст.

«Чорна Мадонна»

«Чорною Мадонною» в католицькому релігійному мистецтві і шануванні позначають картину або статую з зображенням Діви Марії з ликом темного відтінку. Для такого виконання можуть бути використані як чорна фарба, так і різні види чорного дерева і каменю. Найбільш відомий приклад - Ченстоховська ікона Божої Матері.

Франція: після реставрації «Чорну Мадонну» зробили білоюРаніше висловлювалися припущення, що темний колір обличчя і рук на деяких середньовічних зображеннях Діви Марії викликаний випадковими причинами - наприклад, віком статуй і картин або великим впливом свічок.

Однак останнім часом мистецтвознавці приходять до висновку, що такий колір шкіри Діви Марії був обраний художниками навмисно; на це, зокрема, вказує той факт, що чорний колір покриває тільки ділянки шкіри, але не одягу або предмети другого плану.

Звідки з'явилися «Чорні Мадонни»?

Найбільш ранні зображення «Чорної Мадонни» - це скульптури з дерева (рідше - з каменю), створені в романський культурний період. Їх поява в абсолютно певний час в найвіддаленіших між собою куточках Європи в значній кількості поки не знайшла наукового пояснення.

Одна з гіпотез говорить про те, що «Чорні Мадонни» з'явилися в Європі (зокрема, у Франції) під час хрестових походів і були завезені з країн Близького Сходу. Велику роль в цьому зіграли лицарі тамплієри. Всі статуї були створені до XIII в. і мають ряд загальних зовнішніх ознак: висота близько 70 см, прямий погляд великих очей. Руки і пальці - надмірно довгі. На колінах вони тримають немовля, яке дивиться вдалину. Обличчя в немовляти не дитяче, а дорослого чоловіка.

На сьогодні культ Чорної Мадонни дуже поширений в центральній і південній Франції (тут вони найбільш вивчені), на заході і південному заході Німеччини, в Іспанії та Італії.