Свята Церква Христова, готуючи вірних до Великого посту, намагається пригадати всім нам певні дороговкази, у т. ч. необхідність покаяння і навернення, добрі діла та інші побожні практики. Зовсім недавно ми чули в недільній Євангелії історію Закхея, який, будучи поважним керівником і головою над митарями Єрихону, докорінно перемінив своє життя одним лише бажанням – будь-що побачити Господа.

Іншим прикладом була притча про Митаря і Фарисея. Та, де Христос засуджує пусте, горделиве самовихваляння, марний піст та життя напоказ, для самопіару, самореклами. І водночас Ісус звертає увагу на просту молитву людини, яка щиро й глибоко кається і хоче прощення гріхів.

Притчу про Блудного сина, яку ми переживали минулої неділі, Ісус розповів для того, щоби показати Велику любов та милосердя Бога до людини, яка теж кається та навертається до Свого Творця і Батька.

Сьогоднішня неділя називається неділею М’ясопусною, або ще по-іншому – неділею про Страшний Суд. М’ясопусна неділя – це вже останній день перед Великим постом, у якому ще рекомендовано їсти м’ясо. Звідси й назва цієї неділі – м’ясопуст, що значить відпущення, покинення м’яса. Але, звичайно, тут малися на увазі ті часи, коли перші християни, зазвичай, дотримувалися посту дуже строго.
Неділя про Страшний Суд – це друга назва, бо цього дня читається святе Євангеліє, в якому Ісус Христос говорить про Страшний Суд та про вічну нагороду для праведних і доброчинних та вічну кару для грішних і беззаконних. Ісус сьогодні не бажає нас залякати, стривожити. Одначе Він всіляко прагне й жадає збудити кожну людину з духовного сну, в який впадає особа, коли не хоче, не бажає жити, як то пропонує, запрошує і велить Христос.

Світ не стоїть на місці. Життя пов’язане з часом, який невпинно минає. Кожна людина має бути свідома того, що прийде час, коли треба буде скласти звіт за своє перебування на землі. І настане незабаром той благословенний час, коли прийде Син Чоловічий у всій Своїй славі і тріумфі. І, зокрема, саме для того, щоби зібрати на суд всіх людей, які жили у всі часи на всій планеті.

Один християнський місіонер, який прожив у Японії багато років, і відомий співак, що пробув там тільки два тижні, поверталися в Європу одним літаком. Після вдалої посадки у аеропорті, місіонер побачив великий натовп екзальтованих прихильників співака, які вітали його радісним криком… «Господи, я нічого не розумію, – прошепотів місіонер. – Я пожертвував 42 роки для Японії, а він пробув тільки два тижні, і тисячі людей вітають його з поверненням додому – мене ж ніхто не зустрічає». А Господь відповів: «Сину, та ж ти ще не повернувся до свого дому».

Дуже часто нам здається, що наші добрі діла, вчинені з правильною мотивацією - любові й милосердя до інших людей, мабуть, залишаються непомітними. Однак насправді Господь у такий спосіб збирає наш скарб на Небі.

«Бог є справедливий Суддя, Який за добро нагороджує, а за зло - карає», – так звучить друга правда віри. Нагорода за добро – «Прийдіть, благословенні Отця Мого, візьміть у спадщину Царство, що було приготоване вам від створення світу».

Що маємо робити, щоб почути від Господа ці слова? Зовсім небагато. З любові й щирого співчуття щодо потреб оточуючих нас людей: голодного нагодувати, спраглого напоїти, чужинця прийняти, хворого відвідати, одягнути нагого тощо – бути милостивим та уважним до свого ближнього. А також неодмінно мусимо простити всім, хто - колись та будь-яким чином - скоїв супроти нас якусь прикрість, кривду чи несправедливість.

Розуміння сьогоднішньої євангельської науки дуже важливе. Розуміння своєї гріховної природи, правдиве розкаяння та наш ближній стають для нас дорогою до здобуття Неба. А це, напевно, покажуть наші діла, слова і думки.

Цією притчею Ісус Христос вчить нас, що добро і зло не будуть існувати разом вічно. Прийде час, коли Син Божий відокремить зло від добра, праведників від грішників. І це означає, що існуючий у світі порядок речей не буде вічним.

Хочеш, щоб Син Людський на Страшному Суді поставив тебе праворуч? – Як належить, кайся у своїх спотиканнях і провинах, відкрий Богу двері свого серця, щоб Дух Святий очистив його від усякого гріха і неправди. Та, замешкавши там, благодатно спрямовував і благословляв твій життєвий шлях. І тоді май надію, що Господь дарує тобі вічне блаженне життя у Своєму Царстві Божому. І ця твоя надія не засоромить тебе на Страшному Суді.

Якщо хтось не вірить у Страшний Суд і думає, що його не буде, він глибоко помиляється. Суд Божий відбудеться незалежно від того, вірять у нього люди чи не вірять. Як незнання юридичного закону у земному житті не звільняє злочинця від покарання, так і невіра у Суд Божий не означає, що ця невіруюча людина не отримає належне за своїми злими вчинками. Перед всесвітнім потопом люди теж не вірили Ною, що буде потоп. Але потоп прийшов у свій час, і надзвичайно гріховне тогочасне людство, яке вже ніяк не здатне, не спроможне було до виправлення, загинуло. Так само, зрештою, трапилося, скажімо, і з містами Содомом і Гоморрою та пізніше - Ніневією, а ще згодом - Помпеєю. І т. д. й т. п.

Для невіруючих - злих і грішних людей Суд Божий дійсно буде страшним, а для праведників і для тих колишніх грішників, які щиро покаялися у своїх гріхах і навернулися до Господа, Суд Божий буде радісним. Бо остаточно звільнить їх від будь-яких страждань та проблем і введе у вічне блаженне життя.

Немає у світі людини, яка не мала б нагоди чинити добро. Кожного дня є можливість робити діла милосердя, допомагати бідним та нужденним, сиротам і вдовам, потішати хворих тощо. Тож не втрачаймо жодної нагоди вчинити Богові радість і стати в помочі, бо ж щойно чули Його Слово: «Усе, що ви зробили одному з Моїх братів найменших, ви Мені зробили».

А тому - натхненні й проваджені Божим Духом - щиросердно каймося у своїх прогріхах та помилках і навертаймося до Бога, обов'язково прощаймо нашим кривдникам і недоброзичливцям. Та - з любові до Господа і наших ближніх - робімо людям добрі, милосердні діла і вчинки. І тим виконаємо заповіді й настанови Христа і отримаємо вічну й вельми дорогоцінну нагороду – Небо. Амінь.

о. Роман Боярський

Вхід/Вихід