ПРОПОВІДЬ НА ДРУГИЙ ІКОС АКАФІСТУ ДО ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦІ

Бачачи себе чистою, Пресвята Діва рішучо відповіла Гавриїлові: Дивних слів твоїх душа моя неспроможна збагнути, бо про яке зачаття в дівственному лоні Ти можеш говорити, виголошуючи: Алілуя! (Другий кондак).

Праобрази Пресвятої Богородиці у Старому Заповіті

«У всьому на загал Святому Писанні уважний дослідник побачить різні вказівки на Пречисту Діву Марію, вони є всюди», – говорить святий Андрій Критський. Дійсно, у Старому Заповіті так багато праобразів Пресвятої Богородиці, що на сторінках маленької проповіді неможливо перечислити.

Найперший праобраз – це родюча земля, про яку читаємо у книзі Буття: «І сказав Бог: Нехай видасть земля живу душу за родом її» (Бут. 1.24). Ця земля не оброблялася людською рукою, не зрошувалась  водою, але мала здатність народжувати рослини і тварини. З неї було створено перше тіло людське. «Як першостворений Адам отримав тілесний склад від чистої, ще незайманою землі і утворений рукою Божою, тобто Словом Божим, так і у втіленні Бога-Слова повторилося те ж саме; Бог-Слово, поновлюючи Собою Адама, благословив і народжується новий Адам, бо народився від Марії, яка була Дівою» (святий Іриней). «Ця діва (тобто незаймана земля) була праобразом іншої Діви: як ця земля вродила нам рай, не прийнявши сімені, так і Та без чоловіка вродила нам Христа» (святий Іван Золотоустий).

Другим праобразом була Єва, дружина Адама, бо вона називалася «матір’ю усіх живих» «Перша жінка Єва, загадково звана матір’ю усіх живих, праобраз Пресвятої Діви Марії» (святий Єпіфаній). Але через свій гріх Єва втратила цей титул. Господь Бог посилає архангела Гавриїла, щоб обрати нову «матір усіх народів». Марія відповідає згодою: «Нехай буде по слову твоєму». «Жінка захистила жінку; перша (тобто Єва) відкрила шлях гріха: а ця (тобто Марія) послужила правді; та послухалася поради змія: ця показала Винищувача змія і привела на світ Подателя світла» (святий Григорій Нізський).

Ковчег, на якому врятувався Ной, також праобраз Пресвятої Богородиці. «Радуйся ковчег, Богом влаштоване житло, управителька новоствореного світу, від якої  народився Христос – новий Ной, що наповнює вищий світ нетлінням» (святий Іван Дамаскин). Голубка, що принесла пальмову вітку примирення між Богом і людьми, також Її праобраз: «Радуйся, що врятувала світ від потоплення гріховного».

Ісаак, син Авраама, є праобразом Ісуса Христа, Сара, його мати, – праобраз Пресвятої Богородиці. Так як Сара родила патріарха Ісаака в чудний спосіб, так Вона народила Спасителя у чудний спосіб.

На шляху до Месопотамії,  у місці Бет-Ел, патріарх Яків мав таємниче видіння, в якому показана була йому Небесна Драбина (Листвиця), що спиралася на землю і верхи досягала неба (Бут. 28.12). Ця Небесна Драбина (Листвиця) зображувала Пресвяту Богородицю. Господь спорудив Собі духовну Листвицю, яка опирається на землі, а верх досягає самого неба на якому валадарює Бог. Листвиця духовна, тобто Діва, опирається на землю, бо Вона народилася на землі; голова Її сягає неба, тому що головою Її був Бог і Отець» (святий Іван Дамаскин).

Також Пресвяту Богородицю часто називають: «Неопалима купина». Пророк Мойсей побачив кущ, що горів сильним вогнем, але не згорав. На цьому місці Господь почав промовляти до нього. Так само, як цей кущ горів, але у дивний спосіб не згорав, так Пресвята Богородиця народила, але лишилася дівою. «Чому там (тобто в Старому Завіті) не згорав охоплений полум’ям кущ, то, з плином часу, ясно відкрилося в таємниці Діви: як там купина горить і не згорає, так і тут (тобто в Новому Завіті) Діва народжує світло і перебуває нетлінна» (святий Григорій Нізський).

Святе Письмо Старого Заповіту оповідає, як Перський цар Ксеркс видав, через підступний план хитрого Амана, указ, щоб винищити усіх юдеїв. Юдеї в розпачі і плачі постановили загальний піст і щиру молитву. Особливо переживала цариця Естер-юдейка, яка по триденному пості і молитві наважилася піти у палати царя, щоб скласти просьбу-помилування за свій народ.  Згідно перським законам всякого, хто непокликаний з’явився в царських палатах, карали смертю.

Але Естер відважилася вступити в царські палати, й коли побачив її цар, то був вражений її красою, або ще краще було б сказати словами псальмопівця: «І цар жадатиме краси твоєї, бо він – твій пан, і йому кланяйся… Уся прибрана пишно входить царівна золотом ткані її шати…» (Пс.45). Побачивши її цар промовив лагідно: «Що з тобою, царице Естеро, і яка твоя просьба? Навіть до половини царства буде тобі дано» (Естер 5.3). Естера – один з найгарніших праобразів Пречистої Діви Марії у Старому Заповіті.

Це тільки основні праобрази Пресвятої Богородиці у Старому Заповіті, а їх на багато більше. Усі вони допомагають нам зрозуміти Її велич і славу. Амінь.

о. Володимир БІЛИЙ

ПРИКЛАД

Двоє юнаків, що мешкали у сусідніх селах, служили разом у війську. Один з них на рік швидше демобілізувався, звільнився з армії. Молодший каже: «Слухай, брате, коли приїдеш на батьківщину, то заїдь у моє село до моєї мами. Запитаєш її у людей. А щоб краще міг її пізнати даю, тобі її фотокартку. По ній швидко її пізнаєш».

Дійсно, юнак приїхав у сусіднє село і швидко пізнав на вулиці його маму, навіть не питаючи людей.

Фотокартка є одним із праобразів людини. По ній ми легко зможемо пізнати саму людину. Старозавітні праобрази Пресвятої Богородиці дані для того, щоб людство легко пізнало Божу Матір після приходу Христа на землю. Але для цього потрібні духовні очі, «очі серця».