Жіночі монастирі використовували чин постригу преподобного Пахомія. На формування цього чину вплинув чин посвячення в дівиці. Інститут дівицтва відомий у Церкві із давніх часів. Про дівствениць говорить Афінагор, Юстин-мученик, Тертуліан та інші. Свідчення про чин жіночого постригу з’являється у літургійних джерелах VII ст. В них міститься молитва на одягання ряси:

Глаголичний Требник XI ст. – обряд схими монахинь.
Обряд починався:
На Святе Євангеліє покладалися ножиці і ієрей читав молитву главопреклоніння:
"Владико Боже Вседержителю, Ти через воплочення від Діви Єдинородного Сина Твого, дарував нам дівство"
Опісля слідувала молитва:
"Господи Боже наш, що дівство так полюбив…" ,
по її закінченню, ієрей облачав черницю "в чорний стихар і мантію" .
Під час облачення промовляючи наступні слова:
"Сестра наша одягається в хітон схими в одяг правди і радування в ім'я ..."
На закінчення постригу ієрей читав ще одну молитву главопреклоніння:
"Владико Господи Боже Вседержителю, що живеш на висотах ...", якою і закінчувався Чин жіночої схими.
Але це єдине джерело, ні в одному із стародавніх літургійних пам'яток Сходу, нічого подібного більше не зустрічається. Тому можна думати, що цей чин не був широко поширений в Церкві і не записувався у Требники.

Найдавніший Чин постригу XI ст. – "Слідування на постриг черниці"
Особливість цього Чину полягає у тому, що він супроводжувався обмиванням ніг приймаючої велику схиму. Обмивання, проводила ігуменя монастиря перед Чином самої схими під спів тропарів, котрі були звернені безпосередньо до особи, що приймає схиму.
Після обмивання ніг, яке відбувалося в притворі, сестри поверталися в храм при співі тропарів п'ятої пісні Великого п'ятка, глас 6:
"До Тебе ранкову" і "Омивше нозе і предочістівшеся", "Слава і нині": "Великих дарів".
Зазвичай після Літургії новопостриженна в супроводі черниць йшла із храму в трапезну. Нова схимниця перебувала в церкві сім днів, у восьмий же день священик "творить ще одну молитву, і знімає куколь з її голови".

Тепер у чині постригу у монахині чин обмивання ніг не використовується. В давнину ж цей обряд, мабуть, був невід'ємною частиною чинопослідування жіночого чернечого постригу. Пальмов говорить, що в уставі одного з Константинопольських жіночих монастирів, даному імператрицею Іриною, ігумені монастиря надавалося право здійснювати обмивання ніг у притворі.


1. Зиглерус. Об епископах различных юрисдикций. — Рим, 1886, с. 567,
2. Красносельцев Н. Указ. соч., с. 370
3. Иерей Иоанн Молдавчук. История формирования чинороследования пострижения в монашество. С. «51-254.
4. Михаил Арранц SJ. Избранние сочиненинния по Литургике. // Византийский монашеский постриг. Том 4. – Рим-Москва, 2003,
5. Пальмов Н. Указ. соч., с. 270.

бр. Теодор Дутчак, ЧСВВ

ТОП читають в Богослов'ї

лист. 30, 2009 40894

Четвертий місяць вагітності - Нарешті малюк подав матері сигнал

Запам'ятайте точну дату перших порухів З приводу цього у вагітних часто виникають зайві…
груд. 03, 2009 36809

Сьомий місяць вагітності: я все чую

Організм малюка вже цілком сформований, підтвердження цьому - народження повноцінних…
Сповідь
лист. 20, 2013 34420

Як підготуватись до сповіді?

Ви замислюєтеся про те, щоб піти на, але ще не зважилися це зробити? Вас бентежить, що ви…
груд. 27, 2009 33114

Святі Тайни

Методологія навчання предмету „Святі Тайни” о. Володимир Лось Викладач Духовної…
лист. 30, 2009 29340

Другий місяць вагітності: час вживати фолієву кислоту

Який він - ваш малюк Ваш малюк схожий на велику кому, довжиною 3-4 сантиметри і вагою 2-3…
груд. 03, 2009 21739

Шостий місяць вагітності: "Я вже вмиваюся"

Зовнішній вигляд маляти максимально наближений до новонародженого - чітко вимальовуються…