Вечірня

Звичною практикою в сучасному літургійному житті УГКЦ стало служіння у міських храмах декількох Божественних Літургій, т. зв. «ранніх» і «пізніх», у дні великих церковних свят і неділь. Головні причини цього є, насамперед, пасторальні[1], адже, по-перше, вірні працюють на різноманітних роботах і не завжди мають можливість бути присутніми на Службі Божій о певній годині, а, по-друге, не завжди у наших храмах на одній Літургії можуть вміститися всі парафіяни. Користь цієї практики є, безперечно, велика, бо вірні мають змогу навіть в умовах великої зайнятості знайти час на євхаристійне зібрання Церкви і цим сповнити свій обов’язок (чи, радше, привілей) участі в недільній або святковій Божественній Літургії, а також можуть у ці дні, за бажанням, причаститися Святих Тайн.

Однак, навіть за такої практики багато вірних все одно не можуть потрапити на Службу Божу ранкової пори. Виходом із цієї ситуації виявилось служіння Літургій ввечері[2]. Здається, що це є оптимальний варіант для парафіян, які працюють у першій половині дня, а решту часу вільні для відвідин храму. Ніяким чином не заперечуючи таку практику «вечірніх Літургій», хочу поділитися деякими думками щодо способу їхнього служіння.

Зазвичай, при служінні Служби Божої у вечірній час її структура буває такою ж самою, що й при ранішній відправі[3]. Однак, навряд чи це є виправданим з літургійного огляду, оскільки, як відомо, з вечора у нашому обряді починається новий богослужбовий день, як і сказано в Біблії: «І був вечір і був ранок – день перший» (Бут. 1, 5). Таким чином першою його відправою є вечірня, яка містить уже службу наступного дня. Наш устав знає протягом церковного року кілька випадків служіння «вечірніх Літургій», і для всіх них приписує, з огляду на вечірню пору, поєднання вечірні з Божественною Службою. Йдеться про богослужіння:

1) у навечір’я свят Христового Різдва і Богоявлення, коли вони (свята) випадають на будень – вечірня з Літургією св. Василія Великого;

2) на свято Благовіщення, коли воно випадає у великопосні седмичні дні та у перші три дні Страсного тижня – вечірня з Літургією св. Йоана Золотоустого;

3) кожної середи і п’ятниці Чотиридесятниці – вечірня з Літургією Передшеосвячених Дарів;

4) у Страсний четвер і Велику суботу – вечірня з Літургією св. Василія Великого.

У всіх повищих випадках головною підставою відправи вечірньої Євхаристії є цілоденний піст, який припиняється (чи, радше, послаблюється) після Причастя. Зрозуміло, що така рація безпосередньо не стосується піднесеного нами питання[4], але сам принцип будови подібного богослужіння може бути цікавим.

Загальну схему поєднання вечірні та Літургії детально подають наші устави[5]. Ближче її можна розглянути на прикладі вечірні з Літургією св. Йоана Золотоустого на свято Благовіщення у будні Чотиридесятниці. Перша її частина – це повсякденна вечірня посного виду, але без катизми, зі стихирами Тріоді, свята і архистратига Гавриїла (тобто посвяття) на «Господи, взиваю», входом з Євангелієм, пареміями Тріоді (зі своїми прокіменами) та свята. Після читань наступає друга частина богослужіння – властиво Літургія св. Йоана Золотоустого, яка починається з малої єктенії та Трисвятого. На цій Літургії береться вся служба свята[6]. Як можна з цього побачити, в одному богослужінні успішно поєднуються вечірня відправа та святкова Служба Божа, причому на вечірні береться служба наступного дня, а на Літургії – теперішнього (тобто Благовіщення).

Чи можуть бути корисними для нас подібні приписи нашого церковного уставу? На мою думку, принцип поєднання вечірні зі Службою Божою варто застосовувати не тільки у вище вказаних випадках, але й кожного разу, коли відбувається відправа вечірньої Євхаристії[7]. В цьому випадку «вечірня Літургія», по-перше,  буде наочно засвідчувати, що наш устав є завжди актуальною книгою, яка може врегулювати різноманітні богослужбові потреби будь-якої епохи, і, по-друге, дасть змогу вірним взяти більш активну участь у літургійному житті Церкви, головно у богослужіннях добового кола, які для більшості з них (вірних), на жаль, залишаються terra incognita.

Автор: Іван Дутка

 


[1] Зумисне оминаю питання служіння кількох Літургій на одному престолі, позаяк воно у сучасній практиці УГКЦ вирішується спеціальним на це благословенням Правлячого Архиєрея.

[2] Вперше «вечірні Літургії» у Римо-Католицькій Церкві дозволив служити папа Пій XII, а згодом вони, ймовірно завдяки нашій Церкві у діаспорі, стали практикою літургійного життя УГКЦ.

[3] Маю на увазі головно першу частину євхаристійного богослужіння – Літургію Слова.

[4] Ми розглядаємо Євхаристію святкових та недільних днів, коли посту немає. Щодо говіння (євхаристійного посту) перед Причастям, сучасні канони УГКЦ говорять про щонайменше одну годину. Див. Канони Партикулярного права Української Греко-Католицької Церкви. к. 93

[5] Див., наприклад, Дольницький І. Типик Української Католицької Церкви. – Львів: Місіонер, 2002. с. 38: «На вечірні, що співається з Літургією буде вхід і, після прокімена – читання; і тоді не буде ані цілої вечірні, ані цілої Літургії. Від вечірні відпадає її остання частина, тобто від єктенії «Промовмо всі» до її кінця; від Літургії, в свою чергу, відпадає її початкова частина, тобто від початку до трисвятого. Таким чином вечірня зливається з Літургією ніби в один чин богослужіння, а сполучною ланкою вечірні з Літургією на повній Літургії буде мала єктенія з виголосом трисвятого, від якого починається Літургія». Пор. Досковський І. Тѵпїкѡнъ, сирѣчь: Оуставъ церковнагѡ пѣнїѧ и особеннагѡ правилочтенїѧ. – Перемишль, 1852. С. 65-67; Микита О. Руководство въ церковный типиконъ. – Унгвар, 1901. С. 199-200.

[6] Див. Дольницький І. Типик Української Католицької Церкви. – Львів: Місіонер, 2002. с. 236.

[7] Тобто, першою частиною богослужіння буде (повсякденна) вечірня, на якій служитиметься служба наступного дня, а після входу з Євангелієм, піснеспіву «Світло тихе…» та рядового вечірнього прокімена з малої єктенії та Трисвятої пісні починатиметься недільна чи святкова Літургія.

ТОП читають в Богослов'ї

лист. 30, 2009 41064

Четвертий місяць вагітності - Нарешті малюк подав матері сигнал

Запам'ятайте точну дату перших порухів З приводу цього у вагітних часто виникають зайві…
груд. 03, 2009 36923

Сьомий місяць вагітності: я все чую

Організм малюка вже цілком сформований, підтвердження цьому - народження повноцінних…
Сповідь
лист. 20, 2013 34553

Як підготуватись до сповіді?

Ви замислюєтеся про те, щоб піти на, але ще не зважилися це зробити? Вас бентежить, що ви…
груд. 27, 2009 33121

Святі Тайни

Методологія навчання предмету „Святі Тайни” о. Володимир Лось Викладач Духовної…
лист. 30, 2009 29401

Другий місяць вагітності: час вживати фолієву кислоту

Який він - ваш малюк Ваш малюк схожий на велику кому, довжиною 3-4 сантиметри і вагою 2-3…
груд. 03, 2009 21786

Шостий місяць вагітності: "Я вже вмиваюся"

Зовнішній вигляд маляти максимально наближений до новонародженого - чітко вимальовуються…